10 سپتامبر 2023- دکتر دیوید جنکینز، محقق دانشگاه تورنتو گفت: افراد می توانند با مصرف بیشتر سبزیجات برگ سبز، لوبیا، جو دوسر، شیر سویا و دانه ها، کلسترول خود را کاهش دهند.

دکتر دیوید جنکینز معتقد است که سطح بالای کلسترول را می توان با پیروی از "رژیم غذایی پورتفولیو" او کاهش داد: یک رژیم غذایی گیاهی با کالری کنترل شده با چربی اشباع شده ی کم، نمک کم، فیبر بالا، میوه و سبزیجات بالا.

متخصصان مراقبت های بهداشتی اغلب یک رژیم غذایی کم چرب و پر فیبر را به افرادی که سطوح بالای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL) دارند، توصیه می کنند.

کلسترول بالا زمانی است که مقدار زیادی ماده چرب در خون خود داشته باشید. علت اصلی آن خوردن غذاهای چرب، ورزش نکردن به اندازه ی کافی، اضافه وزن، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل است. همچنین می تواند در خانواده ها بطور همزمان در چندین نفر دیده شود.

کلسترول  LDLکه به عنوان کلسترول بد شناخته می شود، بیشتر کلسترول بدن را تشکیل می دهد.سطوح بالای کلسترولLDL خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL) که به عنوان کلسترول خوب شناخته می شود. کلسترول خون را جذب می کند و آن را به کبد برمی گرداند. سپس کبد آن را از بدن خارج می کند. سطوح بالای کلسترولHDL می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته را کاهش دهد.

تقریباً هشت میلیون بریتانیایی در حال حاضر از داروهای کاهش دهنده کلسترول استفاده می کنند - که بیشتر به عنوان استاتین شناخته می شود.

به عنوان بخشی از رژیم غذایی پورتفولیوی دکتر جنکینز، به مردم توصیه می شود جو، بادام، استرول و استانول های گیاهی[1] و پروتئین های سویا بخورند و همچنین از یک رژیم غذایی کم کالری و کم چرب پیروی کنند.

مطالعات اخیر نشان داده اند که رژیم پورتفولیو با بهبود فشار خون مرتبط است و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2023/sep/top-researcher-unveils-ways-to-reduce-cholesterol.html

 



[1]استانول‌ها و استرول‌های گیاهی دسته‌ای از ترکیبات طبیعی هستند که به کلسترول شباهت دارند، اما برخلاف آن توسط حیوانات تولید نشده و در گیاهان یافت می‌شوند. این ترکیبات گیاهی توسط بدن جذب نشده و مانع جذب کلسترول حیوانی می‌شوند. این ترکیبات گیاهی در دانه ها، آجیل، میوه ها و سبزیجات وجود دارند.